Siguldas novads aprīļa sākumā bija pārstāvēts divos nozīmīgos tūrisma nozares pasākumos Viļņā – starptautiskajā “Future Hospitality and Tourism Forum 2025” un Latvijas tūrisma darba seminārā. Dalība tajos sniedza iespēju prezentēt Siguldas tūrisma piedāvājumu, gūt jaunus kontaktus un apmainīties ar pieredzi ar Baltijas un Eiropas tūrisma profesionāļiem.
No 1. līdz 3. aprīlim Siguldas novada Tūrisma nodaļas vadītāja Monta Lūsare piedalījās pasākumā “Future Hospitality and Tourism Forum 2025”, kas norisinājās Viļņā, Lietuvā. Pasākums pulcēja vairāk nekā 300 nozares profesionāļu no Baltijas valstīm un citām Eiropas valstīm, lai apspriestu aktuālās tūrisma attīstības tendences, tostarp ilgtspēju, digitālos risinājumus un mākslīgā intelekta iespējas tūrisma jomā.Forumā ar uzrunām un prezentācijām uzstājās augsta līmeņa nozares pārstāvji, tostarp Lietuvas ekonomikas ministrs Lukas Savickas, Pasaules Tūrisma organizācijas (UNWTO) ģenerālsekretārs Zurab Pololikashvili, Cordula Wohlmuther (UNWTO ilgtspējīgas attīstības nodaļas vadītāja), kā arī Anton Nikitin, Viļņas pilsētas galvenais ilgtspējas speciālists un citi. 2026. gadā pasākums norisināsies februārī – Tallinā.
Papildus šim forumam, 3. aprīlī notika arī Latvijas tūrisma darba seminārs Viļņā, ko organizēja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA). Seminārā Siguldas pārstāve iepazīstināja Lietuvas tūroperatorus un mediju pārstāvjus ar Siguldas tūrisma piedāvājumu, izceļot kultūras notikumus un sezonas aktualitātes. Šis bija nozīmīgs solis Siguldas redzamības veicināšanā Lietuvas tirgū – valstī, kuras iedzīvotāji tradicionāli bieži apmeklē Latviju un Siguldas novadu. Semināra programmu papildināja Starptautisko Siguldas opermūzikas svētku solistu priekšnesums.
Dalība abos pasākumos stiprināja Siguldas pozīciju kā pievilcīgam galamērķim ārvalstu viesiem un sniedza iespējas veidot jaunus sadarbības kontaktus ar Lietuvas tūrisma nozares pārstāvjiem.
Dalība “Future Hospitality and Tourism Forum 2025” un Latvijas tūrisma darba seminārā Viļņā ļāva gūt vairākas būtiskas atziņas tūrisma jomā:
- Digitalizācija un ceļotāju paradumu maiņa – ceļotāji sagaida ātru un vienkāršu ceļojuma plānošanu. Ceļotāji vēlas pēc iespējas ātrāku un vienkāršāku ceļojuma plānošanu, piemēram, iespēju rezervēt naktsmītni ar pāris klikšķiem. Digitālie risinājumi (piemēram, mākslīgais intelekts) kļūst būtiski arī mazākos galamērķos, palīdzot risināt darbaspēka trūkumu un izmaksas.
- Ilgtspēja kā norma – videi draudzīgi galamērķi ar vietējo identitāti kļūst arvien pieprasītāki.
- Pasākumu loma tūrisma sezonas izlīdzināšanā – kultūras, sporta un biznesa pasākumi veicina nakšņošanas pieaugumu arī ārpus aktīvās sezonas. Turklāt 20–40 % biznesa ceļotāju atgriežas kā atpūtnieki.
- Autentiski stāsti un emocijas – ceļotāji arvien biežāk izvēlas pieredzē balstītu ceļošanu, kur svarīgākais ir stāsts un sajūtas, nevis lietas. Nostalgija un atmiņu pieredze ir aktuāls ceļošanas virziens. Šis virziens sniedz iespēju tūrisma objektiem un ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem veidot emocionāli piesaistošu piedāvājumu, kas rezonē ar ceļotāju atmiņām un sajūtām, radot dziļāku sasaisti ar vietu.
- Gastronomija kā kultūras piedzīvojums – vietējais ēdiens ar stāstu, sezonālie produkti, fermentācija, ogošana un bezalkoholiskie dzērieni kā augošs trends ir daļa no jaunas ceļojuma pieredzes.
- Pieejamība un mobilitāte – jaunais vilciena maršruts Viļņa–Rīga–Tallina uzlabo savienojamību un uzsver dzelzceļa nozīmi kā ilgtspējīgu transporta risinājumu. Ceļā pavadīto laiku iespējams izmantot lietderīgi.
- Koplietošanas ekonomika un dzīvesstila maiņa – jaunā paaudze dod priekšroku elastīgām izvēlēm: transporta un mājokļu īrei, mobilitātei un piedzīvojumiem, nevis īpašumam.
- Medicīnas tūrisma potenciāls – pieaug interese par veselības profilaksi, īpaši vīriešu vidū. Aktuāli ir viegli rezervējami “gatavie” piedāvājumi: anti-stress, SPA Pass, mental wellbeing u.c.